ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

Reis 5: OCB-dag & Gennevilliers- Antwerpen

Donderdag 15 november

In de ochtend ben ik met mijn ouders en mijn broertje vertrokken richting Amsterdam, de Kromhouthal om precies te zijn. In de Kromhouthal was de OCB-dag, waar ik ontvangen werd door Han van Roozendaal, de onderwijscoördinator binnenvaart. Ik kreeg allemaal enthousiaste reacties op het filmpje, dat ik gemaakt had voor de wedstrijd Be your own captain!

In de ochtend begon Han van Roozendaal met een intro verhaaltje, hierna werd uitgelegd wat de bedoeling was van deze dag. Er werd verteld wat de kleuren inhielden bij de verschillende stands. Er waren vier kleuren: rood, geel, blauw en groen. De kleur van het boekje, wat iedereen bij de ingang kreeg, was de kleur van de stand waar je moest beginnen. Bij elke kleur kreeg iedereen, voordat alles begon, een enthousiaste uitleg van een persoon, die bij de kleur of stand hoorde, over wat er te doen/zien/leren was bij hen. Na een tijdje kon je wisselen totdat je alle kleuren had gehad.

Na de pauze begon de prijsuitreiking, ik werd gevraagd om naar voren te komen. Ik had de film wedstrijd gewonnen en kreeg een ipad in een blue-road tasje uitgereikt! Door verschillende mensen werd ik geïnterviewd voor verschillende kranten. Ook ben ik nog allerlei leraren van mijn school tegen gekomen en ook andere bekenden.

Na de uitreiking was het tijd om te gaan discussiëren over verschillende onderwerpen die met de binnenvaart te maken hebben. Dit gebeurde in groepjes met mensen uit allerlei verschillende vak gebieden, die veelal met de binnenvaart te maken hadden.

Ter afsluiting moest iedereen een inzicht van de dag opschrijven op een lege patat zak, hiervan werden kompasrozen gemaakt die werden opgehangen. Na de afsluiting van Han van Roozendaal kon iedereen nog even blijven voor een volle patat zak en een borrel.

Op verschillende sites is de OCB dag en de prijsuitreiking te vinden:

Bureau Voorlichting Binnenvaart

Weekblad Schuttevaer

De Binnenvaartkrant

De Scheepvaartkrant

Vrijdag 16 november

Rond zes uur 's avonds ben ik vanuit Rotterdam vertrokken met de trein richting Utrecht. In Utrecht nam ik de bus naar Nieuwegein. Vanaf hier kon ik meerijden met Henny van de Westropa. Samen met Henny en haar kinderen, die al van het internaat waren opgehaald, reed ik naar Port de Gennevilliers. In de haven Port de Gennevilliers lag de Westropa, toen we aangekomen waren hebben we onze spullen en nog wat boodschappen aan boord gezet. Ik mocht de nacht doorbrengen in het vooronder in een groot tweepersoonsbed. Omdat het nogal laat was hebben we de auto op de wal gelaten, die zullen we morgen aan boord zetten.

Zaterdag 17 november

Langzaam werd ik wakker door de motor van het schip dat tussen ons en de kade lag. Het schip waar wij langszij lagen wilde vertrekken. Janarie had het schip al losgegooid, omdat het andere schip weg ging konden wij nu de auto aan boord zetten. Eerst de laatste boodschappen nog even aan boord zetten. Toen alles aan boord was mocht ik het schip de haven uit varen en in de opvaart gaan. De manier van koppelen en ontkoppelen van de motor was ik nog niet gewend, dit was namelijk een mechanische koppeling, deze was bedienbaar d.m.v. een koppelingshendel, hiernaast zat de gashendel. Na een uitleg hierover door Henny en Janarie was het duidelijk.

We gingen de Seine op richting Parijs, in Parijs hebben we Henny en haar oudste dochter afgezet. Ik voer samen met Janarie en zijn andere twee kinderen verder. Onder het varen en zeker als de motor stationair liep vond ik dat de motor erg stil was. Voordat we bij de losplek waren hebben we de auto nog van boord gezet bij een mooie kade hiervoor. De auto staat dan alvast op de wal zodat Henny de kinderen morgen naar internaat kan brengen. S'middags kwamen we aan in Port de Bonneuil, hier moeten we de rollen staal die we in hebben lossen.

Zondag 18 november

Ik kon vandaag uitslapen, omdat hier niet gelost werd op zondag. Janarie ging brood halen bij de bakker, toen hij terug was gingen we met z'n allen ontbijten. We hebben vooral spelletjes gedaan vandaag, samen met de kinderen. Na het avond eten moesten de kinderen alweer vertrekken naar Nederland, Henny bracht ze weer terug en komt waarschijnlijk dinsdag weer terug aan boord. Het was wel opeens erg stil aan boord.

Maandag 19 november

Gisteren hadden we het schip al bij de hangar gelegd waar we moesten lossen. Vanuit de hut waar ik sliep kon ik de kraan al horen, opstaan en lossen dus. Janarie en ik verhaalden het schip zo onder de hangar dat we twee zware rollen konden lossen, die achter in het schip lagen. Het waren twee rollen van ongeveer 18 ton, we haalden deze er eerst uit om zo de krachten op het schip zo veel mogelijk te verdelen. Na de twee zware rollen verhaalden we het schip naar achteren om de andere zware rollen eerst te lossen en daarna de overige rollen van voor naar achter te lossen.

Nadat we leeg waren kwamen er drie werkmemers van het bedrijf waar we loste om al de keggen (blokken hout die zorgen dat de rollen staal op hun plek blijven staan) op te ruimen. Janarie had intussen al het connossement laten tekenen, we vertrokken meteen richting de volgende laadplek, Chateau-Thierry. Onder het varen heb ik alvast het ruim schoongeveegd voor de volgende lading. Net voor Canal de chelles, bij het plaatsje Vaires-sur-Marne, hebben we het schip gelegd. We hopen morgen aan te komen in Chateau-Thierry, hier moeten we ons morgen melden. In Chateau-Thierry gaan we koolzaad laden voor Antwerpen.

Janarie had mij vandaag de machinekamer laten zien, waar ik een mooie 8-cilinder Gardner lijnmotor van 40 jaar oud kon bewonderen. De motor liep stationair met een rustig toerental van +/- 350 rpm. Janarie liet mij luisteren naar de inspuiting van een cilinder, hij deed het eerst voor. Ik hield de kop van een schroevendraaier tegen de gasolieleiding van een cilinder en kon de inspuiting heel goed horen, je kon het aantal inspuitingen zelfs tellen!

Dinsdag 20 november

Vanaf Vaires-sur-Marne zijn we gaan varen naar de laadplek. Bij sluis Saint-jean 10 kreeg ik van de sluiswachter een afstandsbediening om de volgende automatische sluizen te bedienen.

Van Janarie mocht ik een sluis invaren, wat dit keer niet vlekkeloos verliep. Ik voer het schip richting de sluis maar tijdens het varen trok het schip eerst naar de wal dus stuurde ik tegen. Na het tegensturen ging het schip in zijn geheel weer richting de stuw en in plaats van dat ik recht voor de sluis kwam te liggen viel het schip nogal scheef voor de sluis. Toen ik dacht dat het mis zou gaan nam Janarie snel het roer over, we dachten beide dat we de sluismuur zouden raken of er langs schuiven. Janarie startte de generator om de electrische kopschroef te gebruiken en vaart het schip alsnog zonder te raken de sluis in. Het was zeker een spannend moment...

Voorop in de machinekamer ben ik geweest om naar de uren van de twee generatoren te kijken en te checken of ze al nieuwe filters of olie nodig hadden. Helaas hebben we het net niet gehaald, de laadplek. Voor de laatste sluis waren we jammer genoeg te laat.

Woensdag 21 november

Na een klein stukje varen waren we bij de laadplek aan de rand van Chateau-Thierry. Janarie ging net voorbij de silo, waar we moesten laden, rond zodat we geladen meteen weg konden. Bij de silo stond al iemand klaar, we konden meteen gaan laden.

Terwijl Janarie bezig was met het laden van het schip was ik de olie van de sb generator aan het verversen, deze had inmiddels iets meer dan 500 uur gedraaid. Oude smeerolie er uit, nieuwe er in, oude smeeroliefilter er uit en weer een nieuwe er in. Nu kan de generator ons weer 500 uur van stroom voorzien, de bb generator moest eigenlijk ook maar die doe ik morgen omdat er ook nog andere dingen moeten gebeuren.

Rond een uur zat het schip vol met 255 ton koolzaad, een stuk minder dan de verwachte 270 ton. De koolzaad was dus lichter dan verwacht. We zijn na het laden meteen vertrokken. Tijdens het varen heb ik het voorschip, de luiken en gangboorden schoongemaakt. Daarna was het tijd om te koken.

Donderdag 22 november

Na een klein stukje varen konden we niet verder en moesten we het schip stil leggen voor de sluis Saint-Jean. De eerstvolgende stuw was kapot waardoor het pand ver onder peil stond. Nu staat er te weinig water in het pand voor ons om er geladen te kunnen varen. Mooie tijd om nu de bb generator te starten zodat ik stroom heb voor de dekwaspomp om het achterschip te boenen. Na het boenen was de generator mooi op temperatuur zodat ik van de bb generator nu ook de smeerolie kon verversen en de smeeroliefilter te vervangen.

Vrijdag 23 november

Omdat we nog steeds stil lagen door de kapotte stuw heb in de achterpiek de roerkoning en delen er van schoongemaakt. Toen we voor het laden de Lister Petter hulpmotor gebruikten om de achterpiek leeg te pompen viel het mij op dat hij gasolie lekte, Janarie wist hier al van. Zo heb ik de gasolie filter van de hulpmotor vervangen en alle slangenklemmetjes van de gasolie slangen extra strak aangedraaid in de hoop het lekken hiermee te voorkomen. De motor heb ik een beetje schoongemaakt, morgen kan ik dan zien of hij nog gelekt heeft.

Zaterdag 24 november

Over de marifoon hoorden we dat de stuw gemaakt was en het peil hoog genoeg om te gaan varen! Maar helaas dan moet de sluismeester eerst op een officiële fax wachten voor toestemming. Na ongeveer 20 minuutjes wachten konden we dan echt weer varen. Beneden in de machinekamer zag ik dat de Lister Petter toch wat gelekt had. Nog een keer wat beter gekeken en kwam toch een heel klein scheurtje tegen in een van de brandstof slangetjes. Deze heb ik vervangen waarna het lek probleem was verholpen, even de leiding ontluchten en klaar! Vandaag zijn we in de avond door Parijs gevaren, heel erg leuk met allemaal lichtjes om je heen. De mooiste lichtjes zaten natuurlijk op de Eiffeltoren.

Zondag 25 november

Janarie is heel vroeg vertrokken, ik mocht nog in bed blijven gelukkig. Toen ik opgestaan was waren we al voorbij Conflans op de l'Oise. We voeren vandaag samen met de Aquaticus. s'Avonds hebben Janarie en ik nog even bij de Aquaticus aan boord gezeten. Net toen ik terug aan boord ging om naar bed te gaan zag ik Henny met de auto aankomen. Morgen wat vroeger op om de auto aan boord te zetten.

Maandag 26 november

Om half zes werd ik wakker door de generator die gestart werd voor de autokraan. Auto aan boord en varen! Omdat het nog donker was mocht ik nog een stuk op radar varen. We zijn Stefan van de Mashua tegengekomen onderweg, leuk om zijn schip nu te zien varen vanaf de Westropa. Het varen was op sommige stukken wat lastiger door de auto op de luiken, het zicht vanuit de stuurhut was hierdoor beperkt. Henny moest weer naar Nederland dus nadat we aangelegd hadden moest de auto weer van boord.

Dinsdag 27 november

In het Canal du Nord liepen we vandaag niet erg snel, we moesten steeds wachten op andere, tegemoetkomende schepen. Onderweg mocht ik de ontvanger van de lading bellen om te vertellen dat we donderdag in Antwerpen aankomen. Dat was goed maar ik moest wel nog even bellen zodra we bij de laatste sluis zouden zijn. Ik vroeg meteen of we dan vrijdag al konden gaan lossen, waarschijnlijk wel maar er kon niets beloofd worden. Hierna kon ik het nieuws door mailen naar Hans van de ELV. Na een stuk varen op de Schelde hebben we het schip afgemeerd in de avond.

Woensdag 28 november

Net na de ochtend gingen we de grens over naar België. Ik heb weer lang mogen varen vandaag. Wallonië was leuk om doorheen te varen, de brug Pont des Trous was het lastigste stukje naar mijn mening. De Aquaticus heeft de foto gemaakt toen ik door de brug voer. De peilers waar je doorheen moet zijn +/- 11 meter breed en wij 5,08 m, dat gaat dus nog makkelijk. Ook zag ik er een schip van 10,50 meter breed varen en dat lijkt mij aardig krap.

Bij de eerste sluis in België moest ik een vaarvergunning in het sluiswachtershuis halen. De benodigde gegevens hiervoor stonden al op het connossement die ik meegekregen had van Janarie. Nu hoefde ik dat niet te vertellen in het Frans wat ik erg slecht spreek en versta.

Donderdag 29 november

Een van de wrijfhouten zat niet goed vast, tijd om er een nieuw stuk touw aan te splitsen. Henny had mij uitgelegd hoe hij moest komen en ik heb het uitgevoerd. Toen wilde ik hem ophangen maar hij wilde maar niet goed hangen. Na een tijdje proberen kwamen Henny en ik er achter dat het gesplitste touw aan de verkeerde kant zat, moeilijk om uit te leggen maar het was nou eenmaal zo. Even loshalen en opnieuw dus en natuurlijk zat hij nu wel weer goed.

Ik heb met Janarie naar de getijtafel van Antwerpen gekeken om met deze gegevens te zien wanneer we met de stroom mee naar Antwerpen konden. Van dit vaarwater had Janarie een wat oudere kaart, die ik erg handig vond. Op deze kaart stonden namelijk de ondieptes, plaatsen waar het verstandig is te melden op de marifoon, namen van bedrijven en plekken langs het water en zo nog meer handige wetenswaardigheden. In Antwerpen hebben we het schip dichtbij de losplek gelegd.

Vrijdag 30 november

We hebben wat water getankt en de auto op de wal gezet. Janarie werd gebeld dat hij 's ochtends nog kon beginnen met lossen. Henny ging naar Nederland om haar kinderen op te halen, ik kon met haar meerijden tot Breda. Dit was sneller voor mij om vanaf hier de trein naar huis te nemen.