ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

ELV

Maandag 24 Maart

's Middags ben ik naar Utrecht gegaan om weer terug aan boord te gaan van de Picaro. Effe wat gedronken met mijn ouders en dan gingen we weg richting IJmuiden om daar morgen rollen te laden naar Evry. 's Avonds net voorbij Utrecht vast gemaakt om daar te overnachten.

Dinsdag 25 Maart

's Ochtends zijn we door gevaren richting IJmuiden. Daar aangekomen zochten we naar een plekje tegen de wal, omdat we er al om 12 uur waren en we konden pas om 8 uur laden. We konden nergens een plekje vinden waar een steiger naar de wal toe was. Verderop stonden er allemaal steigers waar je eigenlijk niet mocht aanleggen. Toch maar geprobeerd en we lagen tegen 1 steiger. Maar waar staan de bolders? Dus ben ik de kant op gesprongen, de trossen door de takken heen getrokken en daar stond 1 bolder. Daarna zijn we naar IJmuiden toe gegaan om bij de haven te kijken en boodschappen te halen. Voordat we naar de laadhal konden varen, hebben we eerst de luiken opengelegd. Bij de hal aangekomen hebben we 22 rollen staal geladen voor Evry waarvan auto's gemaakt worden. Rond half 10 staan alle rollen in het ruim, daarna zijn we wezen overnachten in de Oude Houthaven in Amsterdam.

Woensdag 26 Maart

's Ochtends zijn we dwars door Amsterdam gevaren. Sommige bruggen gingen niet al te snel open of sprongen soms op storing, zodat we wat vertraagd waren. Omdat de bruggen tussen 7 en 8 uur dicht gaan voor de spits, was het de vraag of we de laatste brug nog voor 7 uur konden halen. Maar we waren er net 2 minuten voor 7 door. Daarna langs de oostkant van Schiphol gevaren. Dit is veel leuker varen dan over het Amsterdam-Rijnkanaal, door mooie dorpjes langs het water. Onderweg werden we ingelopen door een politieboot. Omdat ons buitenboordmotortje 'geleend' is (en niet terug gegeven...) willen we aangifte doen. Dus hebben we via de marifoon gevraagd wat we er mee konden doen. Ze kwamen langszij om een agent af te zetten die de vraag kwam beantwoorden. We moesten het maar via internet doen, omdat het niet hun gebied was en de computer deed het niet bij hun aan boord, want ze waren het schip aan het omvaren van Amsterdam naar Nieuwegein vanwege de NSS-top die gister was afgelopen. De volgende brug sprong op storing, dus daar vastgemaakt. Toen ben ik met Thijs het ruim ingedoken om de keggen waar de rollen op staan aan te slaan, zodat ze wat steviger liggen. De brug was snel gerepareerd en we konden weer doorvaren. Tegen de avond zijn we bij Dordrecht effe gestopt om wat op te halen. Omdat er geen plek meer was aan wal, zijn we langszij gaan liggen van een 110m en voor ons lag nog een grotere, wat er leuk uitzag vanaf een afstandje. Daarna zijn we doorgevaren naar de Volkeraksluis en daar hebben we vastgemaakt om te gaan slapen.

Donderdag 27 Maart

Vanochtend stukje op de radar gevaren. Daarna ben ik verder gegaan aan mijn werkstuk voor school over het schip. Tussen de middag zijn we de Westerschelde op gegaan. We hadden de verkeerpost gemeld dat we zwaar beladen waren met rollen staal. Vaak trekken de grote zeeschepen zulke grote golven dat het gevaarlijk kan zijn. Over de marifoon hoor je dat de zeeschepen worden gewaarschuwd dat ze langzamer moeten draaien voor ons. Daarna mocht ik weer sturen op het kanaal Gent-Terneuzen en dit keer keek ik wel veel meer achterom, om een hartverlamming bij mij zelf te voorkomen ;) Omdat bij Gent 1 van de 2 sluizen kapot was, was het erg druk bij de sluis. Voor ons voer een schip van 70 meter en we hoorden via de radio dat hij pas de derde schutting aan de beurt was. En wij moesten nog melden. Maar wij hoefden niet lang te wachten en konden gelijk naar binnen schieten. 's Avonds nog 1 sluis gedaan en daarna weer vastgemaakt om te overnachten.

Vrijdag 28 Maart

Vanochtend hebben we gasolie gebunkerd. Daarbij heeft Thijs 2 nieuwe wrijfhouten gekocht die ik daarna op het voordek in de zon en uit de wind heb zitten splitsen. 's Avonds heb ik nog een stuk gevaren, omdat Thijs en Annemarie met administratie bezig waren. Ze konden mij in de gaten houden via een nieuwe app van tresco. Toen we vast lagen hebben we nog een spannende film gekeken.

wrijfhouten
app

Zaterdag 29 Maart

Vanochtend nog een grote sluis gedaan en toen zijn we het kanaal St Quentin ingedraaid, dus spitsensluizen en smal vaarwater. Onderweg heb ik van Thijs het een en ander geleerd over bits en bytes in combinatie met zendtechniek. We kwamen net op tijd door de laatste sluis voor de tunnel. 's Avonds kwam de crew van spitsen.be langs om te blijven eten en slapen wat erg gezellig was, en ik heb veel Vlaamse woorden geleerd!

st-quentin1
st-quentin
st-quentin3

Zondag 30 Maart

's Ochtends lekker uitgeslapen totdat de toueur (tractieschip) er was. Wij lagen samen met een andere spits klaar om te vertrekken, maar we moesten wachten omdat ze zeiden dat er nog 4 spitsen aankwamen. Na een uurtje wachten, werd het van 4 spitsen 1 jacht, maar die kwam ook niet. Om 11 uur vertrokken we pas de tunnel in, en omdat er vandaag verkiezingen bezig waren in Frankrijk stopten de sluizen al weer om half 5. Daardoor konden we 's avonds lekker buiten eten in de zon. Daarna vertrok het team van spitsen.be weer naar huis.

Maandag 31 Maart

Vandaag weer veel spitsensluizen gedaan. Na de ochtend heb ik een paar wrijfhoutjes gesplitst. Omdat de zon heerlijk scheen, heb ik vandaag ook het schip geboend, met heel veel plezier.... 's Avonds is de bbq voor het eerst in het seizoen aangestoken. Daarna nog een film gekeken!

Dinsdag 1 April

Vanochtend 1 spitsensluis gedaan en daarna zijn we de L'Oise opgegaan. Daarna heb ik bijna heel de L'Oise gestuurd. Ook de sluizen invaren heb ik vandaag geoefend. Als je in de buurt van een sluis komt, meld je via de marifoon dat je er aan komt en graag bij aankomst de sluis voor je klaar staat. Dus ik in mijn beste Frans melden bij de sluis met veel gelach van Annemarie, omdat ik 'spits' zei, en dat is in het Frans: '38m' (en dan in het Frans uitgesproken :). Maar de sluismeester begreep het wel gelukkig. Daarna zijn we de Seine opgedraaid richting Parijs. 's Avonds hebben we de stuurhut bioscoop gemaakt en pas laat vastgemaakt.

Woensdag 2 april

Vanochtend weer door Parijs. Dit keer heb ik veel gefilmd en foto's gemaakt. Daarna kwamen we rond half 2 bij de losplek, waar ik samen met Annemarie de luiken open heb gelegd. Tijdens het lossen heb ik samen met Thijs alle keggen en planken waar de rollen staal op hebben gestaan in de daarvoor bestemde bakken gegooid. Tijdens het lossen belde Janarie van de Westropa of ik naar hun wilde komen, omdat Henny morgen, en Janarie in het weekend alleen moest varen. Dat doe ik wel. Daarna hebben we losgegooid en het ruim dicht gelegd. Toen zijn we richting Parijs gevaren, wat makkelijker is om op de trein te stappen. Maar toen het kantoor belde dat er toch geen reisje was van die kant, zijn we gelijk gekeerd en hebben we aangelegd in Viry. Daar 's avonds vast treinkaartjes gekocht richting Parijs en nog wat gegeten. Daarna m'n tas ingepakt om morgen naar de Westropa te gaan.

notredame2
rickandroll
keggenenplanken
rollenlossen1

Donderdag 3 april

's Ochtends ben ik samen met Annemarie met de trein naar Gare du Nord in Parijs gegaan om daar over te stappen op de trein naar Tergnier. Annemarie ging daarna de andere kant op. Aangekomen op Gare du Nord keek ik m'n ogen uit! Het is groot daar! Daarna m'n trein gevonden en binnen anderhalf uur was ik in Tergnier. Daar heb ik een half uur gezocht naar een bakker, maar alleen een klein supermarktje kunnen vinden. Daarna ben ik naar de waterkant gelopen, en heb ik Henny gesmst dat ik daar klaar stond, maar ze zei dat het nog een tijdje zou duren, en dat de volgende sluis 3 km verderop was. Dus ik daar naar toe gelopen, zei ze dat ze nog een eindje moest en dat de volgende sluis op 4 km lag. Dus ik heb grof 7 km gelopen. Uiteindelijk zag ik Henny aan komen varen en ben ik gelijk aan boord gesprongen om het schip af te stoppen, omdat het spitsensluizen zijn. Tegen de avond zijn we Janarie en Louis tegen gekomen. Daar hebben we Louis' auto aan boord getild en zijn we nog door gevaren tot aan de splitsing van Kanaal du Nord en St Quentin, die samen overgaan in kanaal Lateral à l'Oise. Daar hebben we de auto van Janarie en Henny aan wal gezet en ging Henny voor een lang weekend naar Nederland.

Vrijdag 4 april

dekverven
De laatste sluis van kanaal St Quentin gedaan. Halverwege hebben we Louis' auto van boord getild en daarna is Louis ook weggegaan. Daarna heb ik veel gestuurd en een zootje sluizen ook zelf ingestuurd. En ook zelf gemeld bij de sluizen met m'n beste Frans, wat sommige wel begrepen maar sommige ook niet. 's Middags heb ik een stukje van het gangboord geverfd. 's Avonds zijn we wat eerder gestopt, omdat we dan naast de Zambezi konden liggen, wat erg gezellig was!

Zaterdag 5 april

bougival
Vanochtend veel gestuurd en gemanouvreerd. Soms ben je wel blij met de luchthoorn. Vooral met alle roeiers op het water. Ze varen altijd midden op het water jouw richting op met hun rug naar je toe. Dus dan blaas je een keer en dan gaan ze voor je aan de kant. Omdat het vandaag lekker weer was, ben ik op het voordek wrijfhoutjes gaan splitsen. Tegen de avond hebben we voor de stad Parijs vastgemaakt naast de Suzanne, wat ook een volger blijkt te zijn van mijn verslag. Nog wat gedronken met de buren.

Zondag 6 april

paris
's Ochtends zijn we weer door Parijs gegaan. Het blijft nog steeds een mooie stad, maar ik stuur steeds dezelfde foto naar mijn moeder om haar blij te houden ;). Daarna nog stukjes gestuurd en 's middags aangekomen op de losplek, maar omdat het zondag is komen we pas morgen aan de beurt. 's Middags van Janarie uitleg gehad over reisadministratie en financiële zaken. 's Avonds heb ik witlof met zalm gekookt, onder toeziend oog van Janarie.

Maandag 7 april

Vanochtend lekker uitgeslapen! Na het ontbijt werden we gebeld dat we onder de kraan konden gaan liggen. Na het lossen ben ik samen met Janarie het ruim ingedoken om de keggen en de planken op te ruimen. Daarna zijn we naar Melun gevaren waar we tegen de middag zijn aangekomen. 's Avonds zijn we naar kennissen van Janarie gegaan om daar te eten. Ik heb daar mijn frans weer wat bijgespijkerd. 's Avonds kwam Henny aan.