ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

ELV

03-02-2016

De dag begon al vroeg om te verhalen naar de laad plek. Wij waren ingepland om kwart over acht om ZA (een hoofdbestanddeel voor kunstmest) te laden in het Sifferdok bij Stukwerkers, maar het liep een beetje heel erg uit. Want er was te weinig personeel en na een tijdje ging er ook nog een loopband kapot met de vraag of die überhaupt gemaakt kon worden. Uiteindelijk hebben we geladen zo rond twaalf uur. Dat heeft zo veel stof achtergelaten dat het hele voordek bedekt was met lading. Dat heb ik naderhand helemaal afgespoten. Ook lagen we een beetje scheef dus heb ik na het afspuiten de lading een beetje bij getrimd.

Toen we rond twee uur eenmaal aan het varen waren begon het veel te regenen, dat was wel een beetje jammer. Maar heb alsnog wel in 3 sluizen vastgemaakt en losgegooid. Toen we bij de tweede sluis kwamen en mochten invaren, gingen halverwege de sluisdeuren ineens dicht. Gelukkig, nadat Frans een noodsein had gegeven, stopten ze op tijd de sluisdeuren en verliep de rest soepel. Ook heb ik samen met Frans een ronde door de machinekamer gedaan om te zien hoe alles daar werkte en stond, en ik heb een uurtje mogen sturen. Zo rond half negen zijn we aangekomen in Oudenaarde en hebben daar de nacht doorgebracht.

04-02-2016

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan, zodat we door de eerste schutting heen konden. Al rond 7 uur gingen we door de eerste sluis, gevolgd door nog 6 sluizen. Dat duurde bij de één iets langer dan de andere. Helaas was het weer niet echt goed weer, dus werkzaamheden op dek was niet echt ideaal. Ook heb ik weer vier uur gevaren. Waaronder ook één uur wegafhankelijk, ook een goede manier om goed te leren varen.

Ook was er nog een riskant moment in de avond. We voeren over de Schelde, ondertussen op radar want het was donker. Toen we ons voor een brug via de marifoon gemeld hadden en geen antwoord terugkregen voeren we gewoon door, maar toen we door de bocht kwamen zagen we een groot licht van een Canal du Nord schip. Die dus niks van zich liet horen en zijn AIS niet aanhad, waardoor wij dus volop op de rem moesten. Gelukkig ging alles goed. Kort daarna zijn we aangekomen in Denain daar hebben we aangelegd en de nacht doorgebracht.

05-02-2016

Wegens al het wachten bij het laden zijn we vandaag ook weer vroeg begonnen om tijd te winnen, dus rond 7 uur lagen we alweer in de sluis. Gevolgd door nog 10 sluizen. Die reeks sluizen gingen vrij soepel, we hadden niks voor ons dus we hoefden vaak niet echt lang te wachten. Zelf ben ik twee sluizen met begeleiding van de schipper in en uit gevaren.

Ook heb ik er een nieuwe ervaring bijgekregen, we zijn namelijk door een tunnel gevaren van ongeveer vier en een halve kilometer, en ik mocht van de schipper in de tunnel varen. Halverwege kreeg ik het even benauwd want de schipper keek door de verrekijker en zei ‘Komt daar nou een ander schip aan?’. Toen ik ook door de verrekijker keek realiseerde ik me dat er inderdaad een schip ons tegemoet voer en er maar ruimte was voor één schip tegelijk (dacht ik). Toen ik nog een keer keek, bleek dat er een breed stuk was in het midden waar je elkaar kon kruisen. Dat ging allemaal helemaal goed met tips en tricks van de schipper. Na nog wat sluizen na de tunnel hebben we vlakbij Feuillaucourt aangemeerd en daar overnacht.

06-02-2016

Vandaag was het weer een vrij sombere dag en heb ik vooral binnen in de stuurhut gezeten. En een beetje in een boek gelezen “Frans zonder moeite”, om ook een beetje aan mijn Frans te werken want dat is niet bepaald goed.

Vandaag en gisteren zijn we over het Canal du Nord gevaren waar bizar veel sluizen zijn want gisteren hebben we er al 10 gedaan over het kanaal en vandaag weer 9. Ook is het soms verwarrend, want bij de eerste reeks sluizen ga je omhoog maar daarna weer een paar naar beneden dus daar moet je ook rekening mee houden.

Vandaag was ik ook weer de gelukkige en mocht tot twee keer toe een lange tijd varen, bij elkaar vier en een half uur. We zijn vandaag ook weer door een tunnel gevaren waarbij ik weer de taak kreeg om er doorheen te varen, deze was wel minder lang als die van gisteren.

Ook ben ik, wel weer met begeleiding van de schipper natuurlijk, vier sluizen in en uit gevaren. De een ging wat beter als de andere, maar ja, ben niet voor niets een stagiair! Die avond wat vroeger als normaal zijn we aangekomen in Ribecourt, onze eindbestemming deze reis. Wel leuk is dat ik morgen een lekker dagje vrij heb. Zo heb ik de avond gezellig afgesloten met lekker eten een biertje en tv.

07-02-2016

Deze dag had ik een dag vrij want ze lossen niet op zondag. Ik heb lekker kunnen uitslapen en een goed Frans ontbijt gehad, lekker stokbrood met croissantjes. Ook ben ik maar 'ns een stuk gaan lopen om Frankrijk eens te zien, het is toch allemaal nieuw voor mij en Frankrijk is toch een stukje anders dan ons platte Nederland.

Toch heb ik me nog wel enigszins nuttig gemaakt, deze vrij non-actieve dag, door een wrijfhoutje te splitsen (driestrings) en een tros (twaalfstrings) te splitsen. Ook was het idee van de schipper om nog aan de ankerlieren te knutselen en alles na te checken maar dat is er niet van gekomen. Wel heb ik met de schipper het stuurwerk doorgenomen en gecontroleerd, waar alles zit en hoe het allemaal werkt. Zo leer en zie je steeds weer dingen die ik eerst allemaal in theorie heb geleerd en nou ook in de praktijk ervaar.

08-02-2016

Vandaag zou eigenlijk gelost moeten worden maar dat is een beetje anders gelopen als gepland. Toen we op de losplek lagen begonnen ze te lossen. Dat gebeurde met een kraan en twee vrachtwagens. Nou ging dat allemaal al moeizaam en ook het terrein waarop de vrachtwagens moesten draaien was net een oefenterrein voor een Leopart tank alleen maar modder en hele diepe kuilen. Halverwege kwam een van de vrachtwagens niet meer terug en bleek dat die kapot was, erg handig dus. Na een tijdje bleken ze ermee te kappen en morgenochtend gaan ze verder lossen.

Ook hebben we iets gedaan vandaag wat er gisteren niet van gekomen was, we hebben de ankerlieren gesmeerd en gereinigd want dat was wel nodig. Halverwege het smeren bleek het vet in de vetspuit op te zijn, die heb ik bijgevuld. Wel heeft de schipper eerst uitgelegd hoe dat moest want dat had ik nog nooit gedaan. Daarna het smeerwerk afgemaakt. Gelukkig scheen de zon ook merendeels vandaag, dat is altijd lekker om in te werken.

09-02-2016

Vanmorgen vroeg heeft de losploeg de rest van de lading gelost. Daarbij natuurlijk ook weer geassisteerd door telkens het touw bijvoorbeeld een stuk te laten vieren of juist door te halen of de luiken te verplaatsen. Na het lossen zijn we een stuk verplaatst om daar weer aan te meren. Ook dat was nog een gedoe, want toen we daar eenmaal lagen bleek dat we daar net geen bereik hadden voor de tv want er stonden net een paar bomen voor. Toen zijn we weer een stuk verplaatst naar een plek waar we wel bereik hadden en nog beter was ook zodat we minder door de blubber hoefde te lopen.

Na de lunch kreeg ik de taak om het hele ruim grondig uit te spuiten om alle ladingsresten te verwijderen zodat het ruim niet kon gaan roesten. Dat was ook nog een heel karwei en het heeft ook wat tijd gekost, maar het is me gelukt en het was uiteindelijk ook gewoon een leuke bezigheid. Na het uitspuiten en alles te hebben droog getrokken heb ik de rest van de dag beetje rustig aan gedaan. Ook nog mijn dienstboekje ingevuld en nog naar wat opdrachten van school gekeken die ik ook nog moet maken in deze stageperiode.

10-02-2016

Ik heb vandaag weer lekker mogen uitslapen en lekker rustig aan ontbeten. Na het relaxt doen en zijn heb ik me toch weer eens nuttig gemaakt door tot aan de stuurhut schoonschip te maken. Dat was nog een hele klus en soms toch wel vervelend want er stond een koude wind en dan met al dat water krijg je het toch best koud. Maar om dan na een stuk boenen even binnen op te warmen met een bakkie koffie is nooit verkeerd. Ook heb ik naderhand samen met de schipper het ruim alvast laadklaar gemaakt voor morgenochtend.

Door het uitslapen en dan boenen was ik vrij laat klaar. Daarna heb ik natuurlijk weer eens lekker gegeten en een beetje beneden tv gekeken, en ben toen weer vroeg naar m'n bed gegaan want ik was best moe na zo’n dag schoonschip maken.