ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

ELV

Donderdag 28 maart

Vanochtend hebben Liane en Rian van de Aude me samen met de auto naar de Picaro gebracht. Waar ze al “druk” bezig waren om het schip te laden. Dat hield in: er zat welgeteld 1 vrachtwagen in. Na de koffie zijn Rian en Liane weer vertrokken en ben ik op de Picaro gebleven. Ik viel met de neus in de boter, want ze waren nog niet weg of de veiligheidsinspectie kwam langs, niet voor het schip maar voor het bedrijf. Gelukkig viel het mee en mochten we gewoon verder laden. Als er nou maar eens wat meer wachtwagens kwamen vandaag... Uiteindelijk zijn er maar 3 wagens gekomen, dus morgen weer verder.

Vrijdag 29 maart

Vandaag zijn er dan toch nog 5 vrachtwagens gekomen. Ik heb geholpen om de luiken open en dicht te leggen en de lading aan te schuiven. In het begin lagen we heel scheef, maar later trok dat gelukkig weer bij. Om een uur of 5 konden we dan eindelijk gaan varen met een schip vol rijst. Na een sluis hebben we vast gelegd in Roquemaure.

Zaterdag 30 maart

Vandaag zijn we weer verder gevaren. Na eerst wat te hebben gegeten en even te hebben gewacht tot de temperatuur iets aangenamer was, heb ik het schip afgespoten om alle laatste beetjes rijst er af te halen. Na het boenen heb ik een poging gedaan om een hoek van het vooronder een beetje te ordenen. Ook heb ik het voordek opgeruimd. 's Avonds hebben we aangelegd in Ancône.

Zondag 31 maart

Ik heb vandaag heel wat af geteld. Zo heb ik alle kwasten, verfrollers, schuurschijven en schuurpapier geteld en opgeschreven. Ook heb ik weer even gestuurd, wat met al die stroming soms best lastig is. Toen we stil lagen heb ik het vaartijdenboek ingevuld, dat houdt in opschrijven hoe laat je waar bent vertrokken en wanneer je waar bent aangekomen. Nou, vandaag zijn we dus om 19.45 uur aangekomen in Gervans.

Maandag 1 april

Vandaag hebben we de luchthoorn druk gegeven, zodat we weer konden toeteren. Daarna kwamen we tot de conclusie dat de luchtcompressor ook wel een schoonmaakbeurt kon gebruiken. Dus dat heb ik gedaan, net zo lang tot die weer mooi was. Daarna heb ik in de achterpiek het stuurwerk bekeken.

Vlak voor Lyon kan je bunkeren. Dat zei ik ook tegen mijn moeder. Schrijft ze terug: “Eet smakelijk...” Voor degenen die ook dachten dat ik honger had: bunkeren houdt in gasolie (en drinkwater) tanken. Toen we helemaal vol waren hebben we nog een sluis gedaan en daarna zijn we vlak bij Lyon gestopt.

Dinsdag 2 april

We zijn al op de Saône, waar we vanochtend aan zijn begonnen. Vandaag was weer boendag. Ik heb schoon schip gemaakt, dat houdt in het hele schip spik en span. Het leukste vond ik eigenlijk nog wel het stuurhutdak boenen, helemaal boven op het schip voel je je helemaal “the master”. Alhoewel ik het reuze naar m'n zin had, had Thijs zo af en toe een angstig momentje, dat het dak naar beneden kwam vallen... Ook heb ik de mast gepolijst. De mast op de Picaro stond eerst op de Liane. Maar de Liane heeft een mooie nieuwe radarmast dus kon de mast naar de Picaro. De oude mast van de Picaro is weer naar de Traveler, 3 vliegen in een klap dus. Ook zijn we tussendoor nog een paar sluizen tegen gekomen, en daar heb ik vast en los gemaakt. 's Avonds hebben we vast gemaakt in Fleurville.

Woensdag 3 april

Vanochtend ben ik begonnen met knopen, ik had een mooi kleedje zien liggen in de stuurhut en vroeg me af of dit moeilijk was. En geloof me, dat is het !! Ik ben maar begonnen met de Turkse knoop te maken, dat op zich was al een uitdaging. Na heel wat gepiel zat die er dan eindelijk in, maar van een keer leer je het niet, dus weer opnieuw. Dus wat hebben we vandaag geleerd… werk netjes en denk eerst na voor dat je iets doet. Voor de rest heb ik vandaag de laatste stukjes van de ankerlier geschuurd en in de lak gezet, knal blauw zoals wel meer op de Picaro. Ook heb ik na het verven nog even gestuurd. We hebben vandaag aangelegd in Saint-Jean de Losne.

Donderdag 4 april

Vandaag zijn we begonnen aan het kanaal, dat tot mijn verbazing 3 verschillende namen heeft. Dat het er twee waren wist ik, maar drie !! Let op: eerst heette het kanaal canal de la Marne à la Saône. Maar dat was niet zo'n mooie naam voor de toeristen, dus noemden de Fransen het canal entre Champagne et Bourgogne. Maar voor de schippers heeft het altijd “kanaal diejee” geheten, 3 namen dus. Toen we 's avonds de ene sluis uitvoeren konden we eigenlijk de volgende niet meer halen. Maar toen kreeg ik de afstandsbediening en ben ik vooruit gerend, en wat dacht je: gehaald !! Die avond lagen we dus in Dampierre.

Vrijdag 5 april

Vandaag was een sluisjesdag. Heel veel sluisjes, dus ik heb mijn touwgooi kunsten weer kunnen oefenen. Soms gaat het wel en soms gaat het niet, maar het gaat wel steeds beter. Tussen de sluisjes door heb ik ook nog stukken gestuurd. Vanavond lagen we in Villegusien.

Zaterdag 6 april

Vandaag was een druk dagje. Ik ben begonnen om de ladingpapieren in te vullen, want de laatste sluis voor de tunnel moesten we die afgeven. Voor de tunnel hadden we nog een sluizentrappetje van 8 sluisjes. Toen we bij de laatste sluis waren zei de sluismeester: “U moet nog even wachten, er komt nog een ander schip door de tunnel”. Toen we goed en wel waren aangemeerd hoorden we over de marifoon de sluismeester zijn excuses aanbieden, sorry, sorry er was geen schip. Afijn wij door de tunnel. Toen kwam het volgende: er was geen brood meer, dus ben ik als ware matroos pannenkoeken gaan bakken, lekker hoor. Die middag kwamen we ook weer bij de handsluizen, waar ik opnieuw de uitdaging aan ging om vlotter te zijn dan de sluismeester.

Om een uur of 5 waren we in de buurt van een bakker dus ben ik brood gaan halen en een stukje verder weer aan boord gestapt. Toen we 's avonds wilden vastmaken kwamen we tot de conclusie dat er geen palen stonden om aan vast te maken. Nou is het in Frankrijk altijd al een beetje improviseren, maar vandaag ging het echt niet. Dus heeft Thijs een klein ankertje uit het vooronder getild en weg geworpen, terwijl ik het touw vasthield. En zo lagen we die avond voor anker in Marnay.

Zondag 7 april

Vandaag waren de eerste sluizen nog handsluizen, dus nog even flink door draaien. Thijs was al een tijdje bezig om voor de Picaro-site een nieuwe bewegende sluizentrap te programmeren en was hier bijna mee klaar, alleen de kleuren en achtergrond moesten nog bepaald worden. Dus terwijl Thijs en Annemarie die beneden aan het uitkiezen waren, hield ik met Kia de scheepshond boven de wacht. Ik heb in totaal zo'n 4 uur gestuurd.

Tussendoor kwamen er natuurlijk ook nog een hoop sluisjes voorbij, waar ik heb los en vast gegooid. Wat me opviel aan dit stuk van het kanaal was dat er veel toeristen rond wandelden. Heel gezellig, maar wat minder goed voor mijn touwgooi kunsten: als het niet in een keer lukte kwamen er gelijk een paar Fransen aan gespeerd om te helpen...

Ook de vissers waren met groten getale aanwezig. Er is alleen een probleem: volgens de vissers vaar je in een visweg en volgens de schippers in een vaarweg. Zo voeren we langs een visser die keek naar de stuurhut en zei “c'est la femme”, dat zoiets betekent als “tja, het is een vrouw”. Blijkbaar maakte het dan wat minder uit dat hij zijn hengel uit het water moest halen... Want ja, “c'est la femme”. Na weer een dagje kanaal hebben we aangelegd in Riaucourt.

Maandag 8 april

Vandaag heb ik veel schema's gemaakt. Eentje voor de filters, die is nog niet helemaal af, en eentje voor het verversen van de motor. Daar ben ik wel even een tijdje mee bezig geweest. Tussen door kwamen er weer een paar sluizen natuurlijk, want we zitten nog steeds in het kanaal. Op een van de sluizen stonden wel hele foute tuinkabouters ... Aan het eind van de dag ben ik met Annemarie mee boodschappen wezen doen. En raad eens, je gaat mee als pakezel en komt terug als de chef-kok... vandaag heb ik dus gekookt. Na het eten nog even tv gekeken en toen lekker geslapen in Joinville.

Dinsdag 9 april

Vandaag ben ik verder gegaan met de schema's voor de filters. Toen ik toch samen met Thijs de filters aan het tellen was en de nummers aan het opschrijven hebben we gelijk maar even de olie van de boegschroef ververst. Alle filters waren er, maar hier was net geen goede voor, zul je net zien... Ook heb ik vandaag nog heel even gestuurd. En hebben we avonds vast gemaakt in Hallignicourt.

Woensdag 10 april

Vandaag heb ik de lijst van alle filters in de computer gezet. Vandaag zijn we ook het ene kanaal uitgevaren en het andere ingevaren, maar voor de sluizen maakt dat niks uit. Ook is de Picaro al weer aan de reis voor na deze rijst. Alles kan dus, zo lig je een paar weken te wachten en zo moet je doorvaren. Aan het eind van de dag, toen het een beetje minder hard regende, ben ik begonnen om een groot wrijfhout anders te splitsen, wat nog best aardig lukte. Ik had natuurlijk al veel kunnen oefenen bij de Liane aan boord. 's Avonds hebben we aangelegd in St Germain.

Donderdag 11 april

Vandaag ben ik aan de gang gegaan met de luchtbikhamer om de bolderkoppen kaal te maken. Dat vond ik nou eens leuk. Ook kwamen er, zoals bijna elke dag, ook weer heel erg veel sluisjes tussendoor, dus ook weer veel vast en los gemaakt. Ook heb ik met de temperatuurmeter de warmte van de hoofdmotor gemeten en het warmste en het koelste punt. Op zijn warmst was hij 270 graden, oppassen dus. Deze avond hebben we vast gemaakt in... Wez.

Vrijdag 12 april

Vandaag heb ik samen met Thijs aan een filmpje gewerkt voor Be your own captain. Het is leuk geworden, er is alleen nog een probleem: er moeten nog even heel veel mensen op STEMMEN !!

Daar ben ik eigenlijk wel de hele dag mee bezig geweest. Ook hebben we wel wat sluisjes gedaan, of course. Vandaag kwamen we op een splitsing van kanalen. Eigenlijk wilden we het kanaal van Abbecourt graag doen (en dan het kanaal van St Quentin) maar we kwamen er zo ongeveer 50 meter voor de splitsing achter dat dat dicht zit. Toen zijn we maar bij de buurman opzij gaan liggen in “asbak”.

Zaterdag 13 april

We komen steeds dichter bij onze losplek. Vandaag zijn we over de rivier de Aisne naar canal du Nord gevaren. Dat hebben we net niet gehaald: we zijn bij de ingang gestopt om morgen weer verder te gaan. We lagen deze avond dus in Pont l'Eveque.

Zondag 14 april

Bij de eerste sluis stond ik al klaar om vast te maken, toen ik tot de ontdekking kwam dat dat dus niet hoeft als je alleen schut in canal du Nord. Heb ik weer !! Ook was het vandaag dan ook eindelijk lekker weer. Dus heb ik nog even de laatste bolder kaal gemaakt en geschuurd en toen heb ik ze samen met Thijs in de primer gezet. Ook heb ik ook nog eventjes gestuurd. 's Avonds ging dan echt voor het eerst dit jaar de barbeknoei aan. En hebben we nog lekker gebarbeknoeit, aan sluis 10 in het canal du Nord.

Maandag 15 april

Vandaag zijn we weer verder gevaren, op naar het einde van het canal du Nord. Maar toen we door de tunnel waren, lagen er bij de volgende sluis heel wat schepen voor ons en moesten we nog een tijd wachten. Ik ben tussendoor maar even met de hond gaan lopen en heb nog wat aan mijn verslag gewerkt. Om 15.30 uur konden we dan eindelijk weer verder. Misschien … En ja hoor, we kwamen het kanaal toch nog uit !! Bij de laatste sluis liep ik naar voren om de touwen op te schieten, alleen was ik vergeten dat de deur zo drupte. Ach ja, hoefde ik ook niet meer te douchen. Net buiten canal du Nord hebben we vastgemaakt.

Dinsdag 16 april

olieverversen
Vandaag hebben we het laatste stukje van de reis naar Valenciennes gedaan. Na het eten heb ik samen met Thijs de hoofdmotor ververst en daarna nog even een stukje met de hond gelopen. Dit is het eindpunt van de rijstreis met de Picaro. Ik vond het superleuk, op naar de volgende !! (Maar eerst even naar huis...)