ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

ELV

Maandag 13 mei

Na een lekker tijdje thuis ben ik vandaag weer gaan varen aan boord van de Liane. Ik ben begonnen met het schuren en kaal halen van de ankerlier. Die we daarna gaan verven. In welke kleur dat weten we nog niet precies. Ook was er vandaag een V-snaar kapot, die heb ik samen met Frans vervangen. Het waaide vandaag ook best hard en er was heel wat stroom dus zo af en toe waaide je bijna van het dek af. Ook je schuurpapier moest je goed vasthouden. Om een uurtje of acht hebben we vast gemaakt bij Donzère.

Dinsdag 14 mei

Vandaag ben ik verder gegaan met het schilderen van de ankerlier, die ik eerst nog even geschuurd en ontvet had. Daarna heb ik hem voor de eerste keer in de primer gezet. Wat nog best wel een werk was want je moet alle stukjes goed raken. Ook kwamen we vandaag de Magnum weer tegen, het is leuk dat je dingen gaat herkennen als je ergens meer komt. Vandaag hebben we ook weer rond een uur of acht vastgemaakt bij Bourg les Valence.

Woensdag 15 mei

Vandaag was het een beetje bewolkte en regenachtige dag, verven zat er dus niet in. Wel heb ik nog een beetje kunnen schuren. Aan het einde van de dag was het weer tijd om te bunkeren bij het bunkerstation waar ik nou inmiddels een paar keer eerder was geweest. We lagen naast de Shiva, waar we nog steeds mee samen voeren ja, en hebben gasolie en drinkwater gebunkerd. Ook heeft Frans in de winkel een nieuwe luiwagen borstel gekocht, die was er namelijk af gevallen. Toen we helemaal vol zaten zijn we samen met de Shiva een paar palen door geschoven om te blijven liggen voor de nacht (in Loire sur Rhône). De palen waren wat hoog dus was er nog een probleem: hoe kregen we Bowie en Carlos (de hond van de buren) de kant op? Met een paar touwtjes is het dan uiteindelijk gelukt om een loopplank te leggen, honden op de wal en daarna lekker eten, tv kijken en slapen.

Donderdag 16 mei

Vandaag zijn we verder gevaren op de Saône, de Rhône hebben we inmiddels achter ons gelaten. Er zijn, ondanks dat deze rivieren zo dicht bij elkaar liggen, grote verschillen. Zo worden de sluizen een stuk gemoedelijker en kan de hond makkelijker aan de wal. Ook heb ik vandaag, omdat het nog steeds slecht weer was, de ankerlier niet kunnen verven, snik snik. Dus heb ik een stukje van de davidlier (een klein handbediend kraantje) gepolijst, met een soort schuursponsje maar dan grover. Dat ging best aardig, nu glimt die weer. Vandaag ben ik ook met de puts (een emmer aan een touwtje) het achterdek en de gangboorden langs gegaan om alle 'soppegreun', zoals ze dat in het Maastrichts noemen, van het dek af te spoelen. Na al dat spoelen heb ik nog even een paar uur mogen sturen en dat gaat al steeds beter. We hebben vast gemaakt bij Dracé op de Saône .

Vrijdag 17 mei

Yesss, het werd vandaag eindelijk iets beter weer, dus kon ik de ankelier nog een keer primeren. Nog niet in het zonnetje, maar die komt nog wel, hoop ik. Waar moet je op letten met verven? Nou dat je niet teveel spettert... want dat geeft een hele rotzooi om het weer op te ruimen hihihi. Vandaag hebben we ook een wrijfhout van de buren gekregen die ze hadden opgevist maar niet meer gebruikten. Ik heb het oude touw er af gehaald en er een nieuwe aan gesplitst.

Zaterdag 18 mei

Vandaag kwamen we langs kanaal Diejee, het kanaal wat je normaal zou nemen als je naar het noorden ging, maar ja dat was 'fermé', gesloten. Dus voeren we rechtdoor naar de Petite Saône. Wat wel een rivier is, maar wat ook wel erg veel weg heeft van een kanaal, de sluizen zijn klein en het vaarwater smal. Eigenlijk waren we sowieso niet van plan om deze route te nemen, maar het canal du Centre. Maar daar was een dijk ingestort, dus nu maar achter de Shiva aan naar kanaal de Vogezen. Ook ben ik vandaag mee geweest naar de supermarkt om inkopen te doen. En heb ik gekookt, uiensoep. Mmmm, was lekker geworden! Vandaag heb ik nog steeds niet kunnen verven, want het weer was nog niet goed, dus heb ik de ankerlier nog maar eens geschuurd. We hebben in Gray sur Saône vastgemaakt.

Zondag 19 mei

Het klepje van de generator bleef weer open, ook als de generator niet liep, dus er moest een beetje roet vanaf gehaald worden. En raad eens? Ja dat heb ik gedaan. Nadat het klepje weer naar behoren werkte en het zonnetje een beetje door begon te komen heb ik op het achterdek en rondom de roef met een bikhamertje roestplekjes weg gehaald. Is het een beetje weer, zit je weer in een sluizentrap, het is ook altijd wat in Frankrijk. Het verven van de ankerlier zit er dus niet in. We lagen vanavond in Port sur Saône, dat zegt het al: we zijn nog steeds niet van de Saône af.

Maandag 20 mei

Nieuwe week, nieuwe kansen. Misschien deze week lekker weer dan ? Vandaag waren er weer een hele zooi sluizen. Vandaag zijn we ook van de Petite Saône afgekomen en begonnen aan kanaal de Vogezen. In kanaal van de Vogezen zijn veel sluizen. Morgen doen we een echte onvervalste sluizentrap.

Dinsdag 21 mei

We hebben vandaag heel wat sluisjes gehad, 33 om precies te zijn. Mijn record staat op 37 (per dag), maar dat was met een leeg schip. Op veel plaatsen kwam ik niet eens meer naar de stuurhut, want eer dat ik de touwen had opgeschoten voeren we de volgende sluis al weer binnen. Vandaag heb ik dan ook niet veel anders gedaan dan heeeeel veeeeel sluisjes.

Woensdag 22 mei

Vandaag stonden er een hele hoop sluizen op storing. Het ging dus niet zo snel. Toen we eindelijk de sluizentrap uitkwamen waren we opgelucht, hehe, eindelijk effe doorvaren. Maar meteen de eerstvolgende sluis ja hoor, op storing. En tot overmaat van ramp moest toen ook nog de brandweer komen. En geloof me, dat duurt lang. Na een uurtje of twee konden we verder, de duikers waren onder water geweest en hadden iets voor de sluisdeur uitgehaald, wat precies dat weet ik niet. Maar in de tussentijd heb ik wel mooi met de schipper even het lekwater onder de boegschroef uit kunnen halen. Na dit avontuur zijn we weer door gevaren. 's Avonds hebben we aangelegd in Nomexy.

Vrijdag 24 mei

Vandaag waren er nog steeds heel erg veel sluizen, heel heel erg veel. Maar dat werd even onderbroken door een tunnel waar een paar VNF-ers (medewerkers in de kanalen ) zeiden dat we er nog niet in mochten omdat er 2 uur tussen elk schip moest zitten. En we hadden twee schepen voor ons, dus 2+2 = 4 uur wachten. In de tussentijd heb ik een beetje modder van de luiken afgehaald, de vorige dag had ik namelijk wat geboend maar niet in de gaten gehad dat het water eigenlijk iets te modderig was om te boenen. Toen we eindelijk de tunnel in mochten ben ik beneden gaan zitten en begonnen aan een luistercursus Frans. Die avond hebben we aangelegd in Void.

Zaterdag 25 mei

Vandaag heb ik de kleine sluizen ingestuurd, wat eigenlijk best heel goed ging. Ik heb 6 sluizen ingestuurd en 3 zonder hulp. Ook heb ik natuurlijk in veel sluizen vast en los gemaakt. Ik heb ook geteld om de sluizen in te varen. En ben weer een stukje verder gekomen met de luistercursus. Die avond hebben we aangelegd in Petit Forge.

Zondag 26 mei

Vandaag zijn we langs Bar le Duc gekomen. En wat blijkt nou: het hele stadje heeft helemaal niks te maken met het water! Wij stonden dus al klaar met de emmers om de drinkwater tank te vullen en blijkt het allemaal nep te zijn. Vandaag heb ik ook de lading gecontroleerd of er niks gelekt had en of het niet was gaan broeien, het viel gelukkig allemaal mee. Ik heb vandaag weer een poging gedaan om de sluizen in te varen en ben tot de ontdekking gekomen dat het in de afvaart veel moeilijker sturen is dan in de opvaart. We hebben die avond aangelegd in Fains.

Maandag 27 mei

Het was vandaag beter weer, maar niet goed genoeg om de ankerlier verder te schilderen. Ik heb wel geschilderd achter om de roef. Daar zaten her en der nog wat kleine roestplekjes die ik al eerder kaal had gemaakt. Die heb ik vandaag geschuurd en geprimert. Ook kwamen er natuurlijk weer een hoop sluisjes voorbij. We hebben na een vermoeiend dagje aangelegd in Brusson.

Dinsdag 28 mei

Vandaag was het wel redelijk weer. Ik heb het kleine vlaggenmastje voorop gepolijst, zodat die nu weer mooi glimt. Daarom ben ik toen maar meteen door gegaan naar de onderkant van de david lier, die nu ook weer mooi blinkt. Ook heb ik in de machinekamer met een witte stift opnieuw de namen als 'schone poetslappen', 'vieze poetslappen' en 'afval' op de emmers geschreven. Toen ik daar toch was, heb ik gelijk maar even het vet aangedraaid en het koelwater gecontroleerd. Die avond hebben we vast gemaakt in Condé.

Woensdag 29 mei

Vandaag was de inspectie van de Gendarmerie aan boord. We hadden ze al zien aankomen en ja hoor, daar stonden ze weer om alle papieren en reddingsmiddelen te controleren. Ook hadden we vanzelfsprekend weer een hoop sluisjes. Toen ik naar beneden ging om het koelwater te controleren was het bijna helemaal leeg en het kraantje lekte als een gek, dus heeft Frans toen we stil lagen het kraantje er tussenuit gehaald. En nu maar hopen dat het minder lekt. We lagen vanavond trouwens in Noue Gouzaine.

Donderdag 30 mei

Vandaag was de werk-aan-de-verslagen-dag. Eerst alleen er aan gewerkt, en toen samen met Liane aan mijn verslag van school, en toen natuurlijk nog even aan dit verslag. Dat was een redelijk dag-vullende bezigheid. Ook heb ik ook nog wel wat sluisjes los en vast gemaakt maar de pandjes worden steeds langer. Dus ik moest wel weer door aan mijn verslag... Vandaag hebben we aangelegd in Couloisy (op de Aisne).

Vrijdag 31 mei

Vandaag was maar een kort dagje, want morgen is de ELV bestuurs- en ledenvergadering waar Frans naar toe moet. Dus moest hij de dames (Liane en ik ) natuurlijk wel op een leuk plekje neerleggen. Tussendoor hebben we nog even gebunkerd en de rest van de middag had ik eigenlijk vrij. Dus wat ik heb gedaan: met de hond gelopen, een film gekeken, zoeken naar de kebab in het dorp... Die was er niet, alleen een bakker en een postkantoor, dus aten we die avond spinazie met ei en aardappels. Morgen dan maar even naar de super samen met Liane. We lagen vandaag in Pont l'éveque.

Zaterdag 1 juni

Vandaag was een vrije dag, dus eerst maar eens even lekker uitgeslapen en toen gezellig samen met Liane ontbeten. Daarna hebben we een paar oude dekens op de luiken gelegd en hebben we in de zon gelegen. Lekker hoor! 's Middags zijn we op de fiets gesprongen om naar de markt te gaan. Iets wat Bowie ons niet in dank afnam. Toen we terug kwamen hebben we een lekker vers stokbroodje gegeten en daarna weer in de zon gelegen. 's Avonds hebben we een pizza in de oven gedaan en een film opgezet. Ja ja, als de kat van huis is dansen de muizen op tafel... We zijn vandaag niet echt verplaatst, dus we liggen nog in Pont l'éveque.

Mijn laatste dagje ...

Vandaag was alweer het laatste echte dagje van mijn stage. We zijn vandaag vroeg vertrokken en hebben nog een paar laatste grote sluizen gedaan voordat we in Valenciennes aan kwamen. Vandaag ben ik vooral veel bezig geweest met het boeken en zoeken van de treintickets. Ik ga namelijk zelf morgen met de trein weer naar huis. Ook heb ik natuurlijk in de sluizen nog wel even geholpen met vastmaken. Toen we aankwamen in Valenciennes draaiden we een stukje voor de aanleg steiger al het schip en voeren achteruit het laatste stukje, wat eigelijk heel goed ging tot de laatste 50 meter. Een ander schip had namelijk de schroef er nog opstaan dus we gingen een beetje scheef. Toen het schip aan de kant lag heb ik samen met Frans de reddingsboot weer achter op de roef gezet. Daarna heb ik de fiets gepakt en ben ik naar het station van Valenciennes gefietst om alvast de kaartjes op te halen voor morgen. Toen eten en .. het laatste nachtje slapen.