ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

Reis 6: Le Pontet - Trier

Maandag 3 December

Een kort ritje met de trein naar Brussel, overstappen, een langer ritje met de trein naar Avignon, met de bus een stukje rijden en dan het laatste stuk vanaf het centrum van Avignon naar het schip lopen. Toen was ik in de avond aan boord! Thijs en Annemarie hebben vandaag al rijst geladen in Le Pontet en hebben daarna het schip hier in Avignon gelegd.

Dinsdag 4 December

We vertrokken vroeg uit Avignon, het stroomde nog aardig hard op de Rhone, en door het vroege opstaan konden we toch wat meer kilometers maken. Thijs vertelde mij dat ik dicht langs de wal moest varen om zo sneller te varen en gasolie te besparen. Op de meeste stukken voeren we 15 a 20 meter uit de wal met zo'n 3 meter onder het schip. Heel de tijd de dieptemeter in de gaten houden dus en uitkijken voor eventuele kribben onder water. Strak langs de wal voeren we ongeveer 2 km/h sneller en soms wel meer. Bij Donzere stroomde het het snelste vandaag, hier ging het schip soms niet harder dan 3,5 km/h, met 1700 toeren, terwijl we andere stukken 8 km/h voeren. Onderweg had ik het schip nog afgespoten. Rond 10 uur hebben we voor sluis Logis-Neuf vastgemaakt.

Woensdag 5 december, stond er op de kalender.

Ik las een stukje in de Kijk over een auto op waterstof.
100 kilometer rijden voor een euro, is dat niet tof?

Een euro per kilo waterstof, wat goedkoop!
Dat wordt minder CO2, er is nog hoop!

Maar helaas de schijn bedriegt.
Het is de Kijk die over het bedrag liegt.

Na een hoop berekeningen kreeg Thijs zijn gelijk.
Waterstof voor een euro per kilo is niet mogelijk.

Het gasolie verbruik gaf vandaag minder plezier.
Dat kwam door harde stroming op de rivier.

's Avonds hebben we het schip vastgemaakt.
Een bandje er tussen zodat het schip niet raakt?

Hee hoe kan dat, mijn schoen zit vol!
Is zwarte piet hier dan geweest, wat een lol!

Iedereen, zelfs Kia had een pakje.
Nee echt, geen grapje.

Morgen begint voor mij een nieuwe dag.
Dankzij piet weer met een lach.

Donderdag 6 December

Onlangs de stroming hebben we toch nog 44 kilometer gevaren, vanaf Tain l'Hermitage naar Chavanay. Op de computer mocht ik de rekening maken van de vorige reis, dit ging al wat sneller door de ervaring van de vorige keer op de Westropa. Alle gegevens had ik gecheckt en de BTW, die sinds kort van 19% naar 21% is gegaan, nagerekend. Alles klopte en nadat Thijs zijn handtekening er op had gezet kon het samen met het originele connossement in een envelop om te worden verstuurd. Voordat ik naar bed ging moest ik de AIS instoppen met een warm dekentje, als die het koud heeft geeft hij namelijk een alarm en zien andere schepen ons niet meer op de AIS.

Vrijdag 7 December

De La Vie had geen grote voorraad gasolie meer en wij ook niet, bunkeren dus! Het sneeuwde al een tijdje, de luiken waren mooi wit en het dek was een glijbaan geworden. Bij het bunkerstation hadden we naast de gasolie ook water bijgetankt en bij de rekening kregen we een leuk kerstpakketje. Ik zag dat ze bij het bunkerstation de Binnenvaart- & Scheepsvaartkrant hadden liggen, zie ik mezelf bovenaan op de voorpagina staan! Er stond een stukje in de krant over de OCB-dag met een foto van de prijsuitreiking van beyourowncaptain. De bruggen passeren was soms erg zwaar, 1,8 km/h was de laagste snelheid onder een van de bruggen. Bij Vienne voeren we langs de Traveler die hier stil lag, nog even gezwaaid natuurlijk en een foto van de Traveler met een laagje sneeuw er op.

Lyon was het eindpunt van de dag, nu maar hopen dat het stromende water onder de 1100m3 komt zodat we door Lyon kunnen komen, anders lukt het niet en/of moeilijk om tegen de stroom in te varen. In Lyon zijn we naar het centrum gelopen voor het fete des lumieres, een feest met veel lichtjes. Allemaal huizen hadden kaarsjes in hun raamkozijn gelegd en er waren allemaal verschillende 'voorstellingen' op gebouwen. Er werden een soort films afgespeeld op gebouwen wat heel erg leuk was om te zien. Ook waren er veel lampen te zien, een verlichte draak en een film met walvissen in water nevel boven het water waardoor het net leek of ze uit het water sprongen.

Zaterdag 8 December

Toen ik net uit bed was kwamen Thijs en Annemarie enthousiast aan boord met vers beeldmateriaal van een spits die met de vele stroom tegen toch door de stad voer en gesleept werd door een 110 meter schip. Op de filmpjes leek de spits op sommige stukken bijna stil te staan maar het is hem gelukt. Omdat er dus nog steeds te veel stroom stond om door Lyon te varen zijn we de stad in gegaan. 's Avonds wat in de stad gegeten en nog meer bekeken van het fete des lumieres. Dit keer zijn we door een tunnel met zwevende vissen gelopen, met lasers en rook leken ze net door het water te zwemmen wat mooi was om te zien. Er was ook een erg mooie vuurwerkshow op een brug van de Rhone.

Het filmpje van de gesleepte spits door Lyon is hier te zien: youtube link

Zondag 9 December

Op de computer zat ik uit nieuwsgierigheid wat te kijken op het programma homesite. Het leek mij wel leuk om wat te leren over het maken van een website. Thijs heeft mij hierover het een en ander uitgelegd en gaf mij een site waar je het uiterlijk van een eigen website kunt ontwerpen. Op deze site heb ik het begin (de template) van mijn site gemaakt en geïmporteerd in het programma om er mee te werken en zo een beetje er achter te komen hoe alles werkt. De Traveler was richting ons gaan varen vandaag en kwam ´s middags achter ons liggen. We besloten aan boord van de Picaro samen met de La Vie & de Traveler te gaan kaasfonduen, erg lekker!

Maandag 10 December

Thijs hoorde iets voorbij varen en ging naar de stuurhut om te kijken wat het was. Het was een opvarende kruiplijn coaster, we deden snel een jas aan en fietsten richting het centrum van Lyon om hier foto's en filmpjes van de opvarende coaster te maken. Thijs had de pech dat tijdens het eerste filmpje zijn geheugenkaart vol raakte, dan maar foto's, met als gevolg dat de batterij op was. Hierna zijn Thijs en ik naar het CNBA kantoor geweest om een paar vragen te stellen, over o.a. het alternat. (Het alternat is eenrichtingsverkeer over ongeveer 5 km, door Lyon, wanneer er veel stroming is. De richting van het verkeer wisselt na 3 uur. De opvaart heeft iets langer de tijd om door Lyon te varen dan de afvaart omdat de opvaart tegen de stroom in moet. De opvaart heeft minimaal 1 uur en 15 minuten en maximaal 2 uur om door Lyon te varen. De afvaart heeft minimaal 30 minuten en maximaal 1 uur om door Lyon te varen). Thijs vroeg of men gesleept mocht worden door Lyon met het alternat. Hierop kregen we als antwoord dat dit alleen met toestemming mag, welke de Flore had.

Dinsdag 11 December

´s Ochtends keek ik op de computer hoeveel m3/s er stroomde, ongeveer 1200 m3/s. We konden nog niet vertrekken en werden uitgenodigd om koffie te komen drinken aan boord van de Traveler. Eenmaal terug aan boord zag ik dat er nog maar 1100 m3/s stroomde langs Couzon, we besloten samen met de La Vie om iets voor 3 uur te vertrekken. Om 3 uur begon het alternat voor opvarende schepen namelijk. Het varen was met deze stroom nu goed te doen, de eerste paar bruggen in Lyon waren nog het zwaarste vandaag.

Woensdag 12 December

Bijna 90 km hebben we vandaag gevaren, van Trevoux naar Ormes. Bij het plaatsje Ormes heb ik de vorige reis met de Picaro ook gelegen. Het water stond zo hoog dat we bij de laatste sluis door de stuw konden varen, dit deden we niet omdat we na de sluis mooi konden vastmaken. We waren uitgenodigd om gezellig te komen eten aan boord van de La Vie, het eten smaakte erg goed en de wijn van de sluismeester smaakte ook niet verkeerd! Ook erg leuk om aan tafel allemaal verhalen te horen over de oude sleepvaart van vroeger, verteld door de schipper van de La Vie.

Donderdag 13 December

In de morgen was het nog donker, ik mocht het schip wegvaren. Na ongeveer 40 minuten radar varen kon de radar uit, het werd al licht. Het varen er na was ook leuk maar minder spectaculair dan op de Rhone. De stroming viel mee en het schip liep ook nog aardig. Na een lang stuk op de Saone gingen we een kleine sluis in en bevonden we ons op de Petit Saone. Na deze sluis hebben we vastgemaakt, we lagen drie breed op het kanaal.

Vrijdag 14 December

Heel zachtjes begon ik iets te horen, het geluid werd langzaam harder. Het was ijs, hoe verder we voeren hoe dikker het werd. Voorop nog wat foto's gemaakt en filmpjes van het krakende geluid! Toen we het kanaaltje uit voeren en weer op de rivier zaten was er geen ijs meer. In de stuurhut heb ik de maximale diepgang bij Kaub berekend, dit was meer dan 3 meter. Het schip ligt 1,80 meter diep, op dit moment voor ons geen probleem dus, om op de Rijn te varen.

Zaterdag 15 December

Het leek een normale dag varen te worden, maar nee... Voor de tunnel zat een stuk smal kanaal, erg mooi om te zien. In de tunnel werkte de verlichting niet meer, met de bouwlamp kon je gelukkig nog zat zien. Alle sluizen en portes de gardes sloten nadat wij voorbij voeren, de vaarweg achter ons werd gestremd i.v.m. het stijgende waterpeil. Dit ging zo door tot Port sur Saône, hier was de porte de garde voor ons gesloten. Gelukkig liggen we vlakbij het centrum met meerdere winkels en ook belangrijk; meerdere bakkers.

Zondag 16 December

Annemarie ging boodschappen halen, Thijs en ik zijn gaan fietsen naar Conflandey, het plaatsje waar de eerstvolgende sluis zal zijn. Sommige stukken jaagpad zaten onder water, daarom hebben we grotendeels op de weg gefietst door het heuvelachtige landschap. Vlak voor de sluis zijn we via het (deels overstroomde) jaagpad langs het water gefietst. Het water voor en na de sluis stroomde en kolkte erg hard. De sluis stond net niet onder water, de dam en aanlegplaats beneden de sluis wel. Zelfs een weg vlakbij de sluis stond onder water. Het begon intussen steeds harder te regenen dus besloten we maar terug te fietsen. Eenmaal aan boord heb ik met Annemarie het hout voor de nieuwe douchedeur geschuurd en in de primer gezet. Met Thijs heb ik de gas- en oliefilters van de hoofdmotor vervangen en de smeerolie ververst.

Maandag 17 December

Een tijdje terug, toen ik nog niet aan boord was, heeft de generator voorop een paar liter olie gelekt. Thijs heeft in de machinekamer al schoongemaakt maar nog niet alles was schoon. Samen met Thijs heb ik o.a. de vloer en de huid grotendeels schoongemaakt. Thijs liet mij zien waar de koolstofborstels van de generator zaten en heeft ze daarna vervangen. De machinekamer is nu weer redelijk schoon en opgeruimd!

Dinsdag 18 December

De bochtaanwijzer zit een een kastje waar je niets op kunt zetten door de vorm. Thijs heeft vanochtend 1:1 een tekening geprint van de plaat waar het frontje van de bochtaanwijzer op zit. Met Thijs ben ik begonnen aan een rvs kastje waar het frontje op gemonteerd kan worden zodat er ook dingen op kunnen liggen, zoals de kaart bijvoorbeeld. De geprinte 1:1 montageplaat hebben we op een rvs plaat geplakt om hem uit te zagen met de decoupeerzaag. Nadat de plaat was uitgezaagd hebben we een andere plaat op maat uitgezaagd die hier omheen gezet kon worden. Deze hebben we er deels opgelast. De plaat wilde niet goed buigen, er is dus nog een achterkant nodig om de bocht evenwijdig te houden. Maar dat is een klusje voor de volgende keer.

Woensdag 19 December

Thijs had nog een stuk halfrond aan boord wat voor op de zij gelast moest worden. We lagen nog steeds stil en vanaf de wal kon je er nu goed bij. Eerst hebben we een "oud" stukje halfrond er af geslepen en hiernaast het nieuwe stuk op het schip gelast. Toen het halfrond op het schip zat raakte Thijs aan de praat met een Fransman die in dit dorpje woonde. Bon, bon c'est proffesional, deze man was onder de indruk van Thijs zijn laswerk. Samen met Thijs en Annemarie heb ik het schip schoongemaakt, ook zodat de stukjes metaal van het slijpen van boord zijn.

Donderdag 20 December

Het laswerk van gisteren wat nog kaal was is vandaag geteerd tegen het roesten. Niet lang hierna kwam er een auto'tje van de VNF goed nieuws brengen. Om 11 uur gaat de porte de garde open speciaal voor ons! Nadat we er door gevaren waren ging hij meteen weer dicht. Alle sluizen vandaag werden door de VNF voor ons geopend, normaal moet je bij deze sluizen aan een stang draaien voor de sluis zodat deze automatisch open gaat. Vervolgens moet je in de sluis een andere stang omhoog tillen om te schutten. Doordat deze man van de VNF met ons mee reed met zijn auto en alle sluizen klaar heeft gezet konden we steeds meteen de sluis invaren en schutten, wat weer tijd scheelde.

Vrijdag 21 December

Vanaf net voor de eerste sluis (opvarend) van het canal de l'Est branche sud (Vogezen) werd het water erg ondiep. Piepende stenen onder het vlak en heel af en toe ligt het schip wat scheef door het omhoog lopen op de bodem. Het schip reageert hier naar mijn mening soms wat trager vanwege het ondiepe water. Het vaarwater was erg smal op sommige stukken, de diepte erg ondiep, de drukte erg ondruk oftewel geen ander varend schip gezien.

Bij een van de sluizen pakte een man mijn touwtje aan om hem om de bolder in de sluis te leggen, "merci" zei ik netjes. Bleek het een Engelsman te zijn die erg goed Nederlands sprak. Hij had mijn filmpje gezien op YouTube van de Picaro en kende Thijs al. Even later zag ik zijn schip waar hij over vertelde, de Snor. Annemarie heeft nog een mooie bonsai kerstboom weten te scoren onderweg, echt een prachtBOOM(pje).

De laatste paar sluisjes gingen iets sneller door de behulpzame VNF die ons met een mooie witte Renault van sluis naar sluis begeleidde. Na een draaibrug voor sluis 23 konden we mooi aan de kade gaan liggen vertelde de man van de VNF. Zo gezegd zo gedaan!

Zaterdag 22 December

Veel sluisjes met pandjes van hooguit een kilometer lang. Bij verschillende sluisjes waren onbewoonde sluiswachtershuisjes, tijdens het schutten ben ik eens naar binnen gaan gluren in een van de huisjes. Dat was toch wel grappig om te zien, dus heb ik (bijna) al de onbewoonde sluiswachtershuisjes er na ook bekeken, van buiten en sommige zelfs van binnen. Tot mijn verbazing verschilde de staat van de huisjes enorm, van huizen zonder dak en doorgerotte vloeren tot huizen met badkamer, behang en goede vloeren.

Helaas stopte het varen rond een uur of vier vanwege een omgevallen boom midden in het kanaal. De staat van de oevers is hier niet best; modder stroomt met de regen zo het kanaal in, delen van kademuren zijn ingestort, bomen half en helemaal omgevallen langs de kade en zo zijn er nog wel een aantal puntjes. Thijs heeft naar de VNF gebeld en legde het probleem uit. Binnen een uur was er iemand aanwezig en weer 1 a 2 uur later arriveerde er een chef van de VNF. Eerst werd er gezegd dat we achteruit terug moesten, dit is volgens ons niet mogelijk op dit kanaal. Ook is het hier erg ondiep, op dit scheidingspand heb ik al een aantal stenen onder het schip gehoord en meerdere takken zijn in de schroef gekomen. Morgen zullen er nu een aantal mensen komen van de VNF waarschijnlijk om de bomen om te zagen en uit het kanaal te halen.

Zondag 23 December

Rond half acht zouden er mensen komen om de bomen weg te halen, dit werd een uur later. Er verschenen twee auto's en een busje achter het schip. Er kwamen zes mannen aangelopen, gewapend met kettingzagen en touw. Al snel werden de tweetakt motortjes van de zagen gestart en begon het omzagen van de bomen. Na ongeveer anderhalf uur was de vaarweg weer vrij en konden we weer varen! De eerste sluis was na het scheidingspand te zien, na de eerste zag ik er steeds meer. Op sommige stukken kon je de eerste drie volgende sluizen al zien. De afstand tussen de sluizen was meestal nog geen 500 meter, het varen van sluis naar sluis verliep sneller dan het schutten. Een aantal sluisdeuren waren van kunststof, wat ik nog nooit eerder gezien heb. Echter waren er niet veel sluizen met kunststof deuren. Ook kwamen we langs een paar nieuwbouwspitsen, mooi vond ik ze niet. Toch heb ik er een paar foto's van gemaakt want misschien zijn het wel de laatste 'spitsen' ooit gemaakt.

Maandag 24 December

Het was een rustige dag vandaag zonder omgevallen bomen in het kanaal! Een man van de VNF reed het laatste stuk met ons mee en zette steeds de sluizen klaar en bij het wegvaren opende hij de verlaten van de sluis (achter het schip) zodat we zo uit de sluis werden gespoeld. Dit zorgde er voor dat de laatste sluizen een stuk sneller gingen. Net voorbij sluis 42 hebben we in het kanaal vastgemaakt, er waren geen palen of bolders. We lagen uiteindelijk alleen met touwen voorop vast. Het was inmiddels al donker vandaar dat we het korte stukje naar het aquaduct morgen met daglicht doen, verder zullen we niet kunnen varen i.v.m. kerst.

Dinsdag 25 December

Donderdag 27 December

Met de stroom mee naar benee met als hoogste snelheid van de dag bijna 20 km/h! Bijna alle sluizen stonden meteen klaar voor ons. Bij de laatste sluis van de "Franse" Moezel moesten de vaarrechten worden betaald, alleen voor de Moezel moest al €328,- worden betaald. De prijs van de vaarrechten is afhankelijk van de tonnage, afstand en hier ook van de ladingsoort. Omdat wij kostbare rijst in hebben was het duurder dan bijvoorbeeld grind. Op sluis Grevenmacher moest Thijs het Fahrschein laten zien, op deze sluis zag ik twee grote rode buizen uit de grond steken, aan Thijs vroeg ik waar deze voor waren. Hij wist het ook niet maar na het te hebben gevraagd aan de sluismeester kregen we een enthousiast antwoord. Het was voor de stuw om water door te laten stromen, met dit water wordt de stuw omhoog of omlaag gezet. Op sluis Trier werd door de sluismeester verteld dat vannacht rond 12 uur de Moezel gestremd wordt voor hoog water. Gezien wij niet heel de nacht door mogen (en willen) varen om het hoge water voor te blijven zijn we in de haven bij Trier gaan liggen.

Vrijdag 28 December

Hoogwater, stil liggen dus. We zijn gezellig naar Trier geweest, leuk om zo'n oude stad te zien! We hebben Duitse curryworst op en wat later Kaffee mit Apfelstrüdel, Eis und Sahne in een gezellige 'koffieshop' zal ik maar zeggen. Thijs en ik zijn naar een paar elektronicawinkels gegaan om wat rond te kijken en ook voor een internetabonnement in Duitsland. Ook heb ik alvast treinkaartjes gekocht voor de terugreis.

Zaterdag 29 December

Omdat ik graag met oud en nieuw thuis wilde zijn ben ik vandaag naar huis gegaan. Het was ondertussen nog steeds (te) hoog water dus varen ging nog niet. Het was erg gezellig in de trein, ik raakte aan de praat met een oude mevrouw. Dit kon ik gelukkig beter verstaan dan Frans. Andere Duitsers hadden het ook erg gezellig, die openden een paar halve liters bier om negen uur 's ochtends in de trein.